fredag 24 april 2009

Utvärdering av projektet

Utvärdering gentemot förväntningarna
• Man skulle kunna säga att projektet inte har haft tillräckligt att göra med min linje och inriktning. Fastän jag har lärt mig så mycket under denna kurs, så har inte så mycket handlat om de naturvetenskapliga. Såklart har jag fått titta in lite noggrannare på växthuseffekten och återvinning t ex. Men det är fortfarande inte det som varit det viktiga i projektet. Jag har dock lärt mig hur jag går från idé till utförande. Jag tror detta kommer vara väldigt lärorikt i andra projekt. Det jag har lärt mig under kursen går att applicera på vilket projekt som helst som jag kommer att göra i framtiden. Planering och ansvarstagande, att ta kontakt med andra parter och hur viktigt det är att prioritera rätt. Till framtida projekt kommer jag att lägga ner stor vikt på hur jag lägger upp planeringen. Hur det ena kommer att påverka det andra osv. T ex om det är möjligt så gör jag först en prototyp av projektet för att se om det fungerar innan jag kontaktar sponsorer och samarbetspartners.
Det jag ville åstadkomma med detta projekt har jag lyckats med. Jag har gått från idé till produkt. Hur denna idé skulle bli produkt hade jag en snar aning om, men hur det sedan växte fram hade allt att göra med de förutsättningar som varje moment gav mig. Jag har lärt mig mer än vad jag kunnat tro i början. Det jag lärt mig mest och värdesätter högst är hur jag kunde ställa om mig till att pedagogiskt lära ut om miljön på en nivå som åtta åringar kunde förstå. Det är en erfarenhet som jag kommer att kunna använda i framtiden. Det är viktigt att veta hur man anpassar sig till andra nivåer. Många gånger i livet kan inte människor lika mycket som en själv.

Jag har utvecklat min kunskap i att tala med organisationer och att presentera min idé. Däremot fick jag ingen respons på detta vilket antingen visar på att mitt sätt att gå tillväga inte var så bra, eller att organisationerna bara var allmänt ointresserade. Jag tror på det senare. De flesta berättade att de varje vecka fick flera liknande förslag. Dock kunde jag ha försökt sälja min idé ännu bättre för att verkligen få med dem. Jag borde förmodligen ha funnit nya strategier, ta med den ekonomiska aspekten, understrukit att de kunde vinna pengar på detta t ex. I framtida projekt ska jag vara tjatigare, ringa flera gånger, just för att det är så många som hör av sig. Man måste skilja sig ur mängden. Jag kan inte förvänta mig att endast för att jag tycker detta är en så briljant idé så kommer även dem göra det.

Jag har utvecklat mitt ansvarstagande. Jag kände enormt ansvar över den uppgift jag tagit på mig efter att jag kontaktat Nya Elementar. Jag var väl medveten om att den timme jag fått av deras dag inte kunde slösas bort. Detta tvingade mig och pressade mig till att göra en presentation av första klass. Jag fick kämpa med den stress som detta satte på mig, något som varit en väldigt bra erfarenhet. Jag har aldrig känt en sådan press inför en skolredovisning, men inför detta kände jag att det låg höga förväntningar på mig som jag ville möta.

Projektet har fått mig att tänka ”outside the box”. Från att ha haft Viktor Rydbergsmallen av en lyckad presentation till att göra en presentation för åtta åringar krävde stor förändring. Det skapade först en viss förvirring, men i slutändan visade det på att det finns andra sätt att föra fram ett budskap. Något som jag tror att jag skulle ha nytta av i framtida presentationer. Jag har lärt mig att en presentation kan bestå av så mycket mer än en monoton predikan till åhörarna. Att man även kan få med dem publiken i presentationen.

Att jag har utfört detta projekt själv har även det varit ett test. Jag har fått peppa mig själv, pressa mig själv till att göra detta. Det har inte funnits någon jag har kunnat fråga om jag gör rätt eller fel, eftersom att idén är min och jag är den enda som egentligen vet vad jag vill. Det har varit svårt att inte ha någon att bolla idéer med.
Det har även varit svårt men väldigt lärorikt att själv få tvinga sig till disciplin och agerande. När man har någon annan att arbeta med påminner man alltid varandra om vad som behövs göras. Idén är lättare att utveckla eftersom att det blir mer diskussion och mångsidigare åsikter.

Det jag har lärt mig under projektet tror jag inte att jag hade lärt mig på något annat sätt. Det har varit som att skapa sin egna kurs och även genomföra den. Man skapade sina egna lektioner med uppgifter och inlämningar, man gav sig själv deadlines som var väldigt viktiga att hålla. Man visste att om man inte höll sin egna plan så skulle projektet inte gå vägen. Att ha gjort ett projekt har fått mig att känna på hur det är. Jag vet nu till framtida projekt att det innebär berg och dalar. Att det ibland är kul och ibland tråkigt, att det ibland går bra och ibland dåligt. Detta har varit väldigt lärorikt då jag nu vet vad jag kan förvänta mig.

Inga kommentarer:

Skicka en kommentar